Thursday, March 4, 2010

maseh gile mengepos entry!

Pada satu masa dahulu ada seorang saudagar yang menjual kopiah dari sebuah kampung ke kampung yang lain. Beliau menggendung kopiah-kopiahnya yang diikat di dalam sebuntil kain di atas bahu dan dibawanya ke sana dan ke sini untuk dijual. Petang itu dia kepenatan lalu berehat di sepohon pokok di pinggir hutan. Dia kemudiannya terlena.

Tak berapa lama kemudian datang sekumpulan beruk. Beruk-beruk tersebut telah turun dan mengambil kopiah-kopiah saudagar tadi dan memakainya sepertimana saudagar yang sedang nyenyak tidur itu.

Bila terjaga dia mendapati buntilnya telah berselerak dan tiada satupun kopiahnya yang tinggal kecuali yang berada di atas kepalanya. Bila di memandang ke atas pokok lalu dilihatnya semua beruk-beruk itu memakai kopiah di kepala mereka.

Si saudagar membuka kopiahnya lalu menggaru kepala memikirkan apakah jalan yang terbaik untuk mendapatkan kopiah-kopiahnya yang telah dicuri oleh sang beruk. Tanpa dia sedari semua beruk-beruk itu meniru perbuatannya dengan membuka kopiah sambil menggaru kepala. Maka keadaan ini mencetus ilham kepada si saudagar. Si Saudagar melambung-lambung kopiahnya dan disambutnya kembali dan beruk pun meniru. Malangnya bila sang beruk melambungkan kopiah mereka tak dapat menyambutnya lalu kopiah-kopiah itu jatuh ke bumi.

Di penghujung cerita, si saudagar mendapat semua kopiahnya kembali kerana kebodohan si beruk itu tadi.

Kesimpulan dari kisah ini ialah kadangkala kita seumpama beruk dalam kisah tadi kerana begitu mudah meniru dan mengikut orang lain. Persoalannya adakah kita tahu apa yang ditiru itu baik atau tidak, tidak pula kita fikirkan.

Contohnya pada satu ketika dahulu di zaman kenaikan harga getah maka ramailah orang kampung yang mendapat durian runtuh jadi mereka membeli peti ais kerana melihatkan orang lain membelinya padahal elektrik belum lagi disalurkan ke rumah mereka. Akhirnya peti ais ini dijadikan almari untuk menyimpan pakaian. Keadaan ini turun temurun dan masih berlaku lagi sehingga ke hari ini. Persaingan untuk memiliki harta benda ini masih merupakan salah satu agenda utama orang kita.

Kemudian, orang kita melihat orang putih memakai kasut but tinggi lalu kitapun mengikut walhal orang putih memakainya bagi mengelakkan salji dari masuk ke dalam kasutnya. Orang putih memakai topi baseball kita pun memakai topi baseball walhal mereka memakainya untuk memanaskan badan yang mana menurut kajian ternyata kehilangan haba yang paling tinggi adalah di bahagian kepala. Kita pula memakai topi hanya kerana kita meniru orang putih memakai topi.

Baru-baru ini orang putih memperkenalkan gelang berwarna bagi tujuan untuk menyumbang kepada badan kebajikan yang tertentu dan pada masa yang sama sebagai simbol kedudukan mereka samaada mereka sudah berpunya, masih bujang, baru berpisah, lesbian atau gay berdasarkan pilihan warna gelang tersebut tetapi kita memakainya tanpa mengetahui sebab musabab yang tentu.

No comments:

Post a Comment